(Philosophie) Bei Platon das (überirdische) »Urbild«, Werde- u. Seinsgrund, das Eigentliche, Wesenhafte, allein wahrhaft, ewig u. unveränderlich Seiende, das der einzelnen sinnl. Erscheinung zugrunde liegt. Die höchste I. ist die des Guten. Über die christl.-neuplaton. Bedeutung »Gedanke Gottes« wurde die I. dann allg. zu »Vorstellung, Bewußtseinsinhalt, Gedanke«, so bei R. Descartes, G.W. Leibniz, J. Locke u. a. Insbes. weltpolit.-historisch wirksame Gedanken u. Begriffe (Ideologien) werden gern als »I.« bezeichnet. Bei I. Kant sind die I. notwendige »Vernunftbegriffe«, für die es keinen Gegenstand in den Sinnen gibt (z.B. Seele, Freiheit, Gott), die sich also nicht erkennen, wohl aber als für den prakt. Vernunftgebrauch gültig postulieren lassen. Im dt. Idealismus dagegen hat I. die Bedeutung »Geist, Weltvernunft, das Absolute«.
ETYM French conception, Latin conceptio, from concipere to conceive. Related to Conceive.
The act of becoming pregnant; fertilization of an ovum by a spermatozoon.
ETYM Latin idea, Greek, from idein to see; akin to Eng. wit: cf. French idée. Related to Wit.
1. A personal view.
2. The content of cognition; the main thing one is thinking about; SYN. thought.
In philosophy, a term that has had a variety of technical usages; modern philosophers prefer more specific terms like “sense datum”, “image”, and “concept”. An innate idea is a concept not derived from experience.
Plato’s Ideas (also called Forms) were immaterial objects outside the mind, universals or essences existing objectively in nature. In later Greek and in medieval philosophy, ideas tended to be in the mind of God. Since the 17th century, “idea” has nearly always been used for something in or having reference to the mind. For Immanuel Kant, an idea was a representation of something that cannot be experienced. For G W F Hegel, the term meant something like the overall pattern or purpose in the universe.