(Alternate spelling: synchronisation).
1. An adjustment that causes something to occur or recur in unison; SYN. synchronisation, synchronizing, synchronising.
2. Coordinating by causing to indicate the same time; SYN. synchronisation, synchronizing.
Von der nat.-soz. Propaganda geprägte Bez. für die Ausrichtung von Verbänden, Organisationen, Institutionen und schließl. jedes einzelnen Bürgers auf die Ziele der nat.-soz. Politik, geprägt 1933 von Justizminister Gürtner für das Gesetz zur G. der Länder mit dem Reich.
Die erzwungene Unterordnung u. einheitl. Ausrichtung von polit. Gruppen, Einrichtungen u. Ämtern nach den Richtlinien einer polit. Zentralgewalt; meist verbunden mit der Anwendung von Gewalt u. Terror. Die G. ist ein Mittel zur Machtkonzentration in Diktaturen. Der Name kommt von dem nat.-soz. »Gesetz zur G. der Länder mit dem Reich« vom 31.1.1933, dem mehrere ähnl. Gesetze folgten.
(Verhaltensforschung) Das Sichangleichen von Verhaltensabläufen zur sozialen Abstimmung zw. Partnern; z. T. durch Pheromone bewirkt.
das Abstimmen von Bild u. Ton im Tonfilm, insbes. das akust. Einkopieren eines anderssprachl. Textes oder einer fremden Gesangsstimme.
1. In networking, a communications transmission in which multibyte packets of data are sent and received at a fixed rate. See also packet (definition 1).
2. In networking, the matching of timing between computers on the network. All of the computers are generally assigned identical times to facilitate and coordinate communications.
3. In a computer, the matching of timing between components of the computer so that all are coordinated. For instance, operations performed by the operating system are generally synchronized with the signals of the machine’s internal clock. See also clock (definition 1), operating system.
4. In application or database files, version comparisons of copies of the files to ensure they contain the same data.
5. In multimedia, precise real-time processing. Audio and video are transmitted over a network in synchronization so that they can be played back together without delayed responses. See also real-time.
6. In handheld computing, the process of updating or backing up the data on a handheld computer to the linked software applications on a desktop computer. Data changes made on the desktop computer may also be copied to the handheld during synchronization. See also partnership.