ETYM Latin nudus. Related to Naked.
Bare; naked; unclothed.
1. A naked person; SYN. nude person.
2. A painting of a naked figure; SYN. nude painting.
In the visual arts, a depiction of the unclothed human figure.
Conventionally, a distinction is drawn between the nude, literally an embodiment of moral or esthetic values, and the naked, which adds to the unclothed connotations of embarrassment and an invasion of privacy. Landmarks in the history of the nude include the Venus of Milo about 150–100 bc (Louvre, Paris), Titian’s Venus of Urbino 1538 (Uffizi, Florence), and Picasso’s Les Demoiselles d’Avignon 1907 (Museum of Modern Art, New York).
Unclothed figures have been a feature of the art of most cultures and periods (with the notable exception of the Judaic and Islamic traditions), but the first occurrence of the nude as a major artistic subject was in Greek art of the 6th century bc. The Christian church discouraged its portrayal, seeing the body as shameful, and medieval images of Adam and Eve and of souls in Hell are typically “naked” and vulnerable. With the rediscovery of Classical culture in the Renaissance, the nude re-emerged as an expression of humanist values, and for several centuries the study of the nude was seen as the foundation of art. By the late 19th century, however, a new realism had begun to challenge the distinction between nude and naked.
ETYM lat.
Ursprüngl. die Stellung des nackten Modells für künstler. Haltungsstudien, später Bez. für jede Darstellung des nackten menschl. Körpers in der Malerei.
(Bildende Kunst) Wiedergabe des unbekleideten menschl. Körpers (Nacktdarstellung). Die Griechen erhoben ihn zum selbständigen, in Formen u. Maßverhältnissen idealisierten Gegenstand ihrer Kunst. Zu christl. A.-Themen (Adam u. Eva, Taufe, Selige u. Verdammte) traten in der Renaissance die weltl., nach antiken Vorbildern häufig mit allegor. u. mytholog. Bedeutung (Apoll, Venus, die drei Grazien). Im 19. Jh wurde das Zeichnen nach weibl. Modellen allg. üblich. Realismus u. Impressionismus pflegten die weibl. Aktdarstellung als eigenständiges Genre. Der Symbolismus u. der Jugendstil bevorzugten mehr die Allegorie.
(auch Photographie) des nackten bzw. halbnackten (Halbakt) menschlichen Körpers. Es gibt A.darstellungen seit den Anfängen der bildd. Kunst (z.b. Venusstatuetten). Sumer, Ägypten, Kreta, Indien u.a. frühe Hochkulturen erreichten darin ein hohes Niveau. In der archaischen und klass. griech. Plastik erhielt der kampfbereite, sportgeübte männliche Körper eine hohe Wertschätzung. Auch im Mittelalter lassen sich A.wiedergaben finden, zaghaft, in bibl. Themen wie Adam und Eva, Christus am Kreuz, hl. Sebastian, Auferstehung der Toten usw. Der David des Donatello (um 1430, Florenz, Bargello) ist eine der ersten A.freifiguren der neuzeitlichen europ. Kunst. Jan van Eyck malte gleichzeitig die ersten A.porträts (Adam und Eva am Genter Altar, 1432, Gent, St. Bavo). Systemat. Studien des menschlichen Körpers gab es seit der Renaissance (Leonardo da Vinci)