Masaccio | nemačko - engleski prevod

Masaccio

imenicalično ime

Eigtl. Tommaso di Giovanni di Simone Guidi Cassai, ital. Maler, S. Giovanni Valdarno 21.12.1401, +Rom vor dem 21.12.1428, Hauptmeister der ital. Frührenaissance, angeblich (Vasari) Schüler des Masolino, seit 1422 in Florenz nachweisbar, ebd. tätig bis kurz vor seinem Tod, überwand die got. Tradition und die Giotto-Epigonen und schloß seine Kunst an die des Giotto selber an; dabei stand ihm die Formensprache der Frührenaissance zur Verfügung: räumliche Darstellung mit Hilfe der Perspektive, der plast. Gestaltung mit Hilfe von Farbe und Licht. Die Ideen Brunelleschis und Donatellos übertrug er konsequent in seine Malerei und wurde damit ein Hauptschöpfer der Renaissance. - M.s Hauptwerk sind die Fresken der Brancacci-Kapelle in S. Maria del Carmine, Florenz (um 1425/1428). Es sind Szenen aus dem Leben Petri. Jede Figur steht im kompositionellen Zusammenhang und hat zugleich ihren eigenen Lebensraum, Plastizität, Luft und Licht um sich. An diesen Fresken arbeitete auch Masolino; die Abgrenzung der Arb

1. Masaccio

muški rodlično ime

(Tommaso di Giovanni di Simone Guidi) (1401-1428)
Florentine painter. He was a leader of the early Italian Renaissance. His frescoes in Sta Maria del Carmine, Florence, 1425–28, which he painted with Masolino da Panicale, show a decisive break with Gothic conventions. He was the first painter to apply the scientific laws of perspective, newly discovered by the architect Brunelleschi, and achieved a remarkable sense of space and volume.
Masaccio’s frescoes in the Brancacci Chapel of Sta Maria del Carmine include scenes from the life of St Peter, notably The Tribute Money, and a moving account of Adam and Eve’s Expulsion from Paradise. They have a monumental grandeur, without trace of Gothic decorative detail, unlike the work of his colleague and teacher Masolino. Masaccio’s figures have solidity and weight and are clearly set in three-dimensional space. Other works by Masaccio are the Trinity about 1428 (Sta Maria Novella, Florence) and the polyptych for the Carmelite church in Pisa 1426 (National Gallery, London/Staatliche Museen, Berlin/Museo di Capodimonte, Naples). Although his career marks a turning point in Italian art, he attracted few imitators.

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